[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
پژوهش پرستاری
AWT IMAGE
..
سالمندشناسی
AWT IMAGE
..
تحقیقات کیفی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 13، شماره 1 - ( بهمن و اسفند 1402 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 90-77 برگشت به فهرست نسخه ها
همبستگی طرحواره های ناسازگار اولیه و سبک‌های دلبستگی با مهارت‌های بین فردی و اجتماعی در دانشجویان دانشگاه های آزاد اسلامی شهر تهران
ارسلان برکت ، محمد مهدی مقدم نیا
روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، mohamadmoghadamnia@yahoo.com
چکیده:   (872 مشاهده)
مقدمه: افرادی که از سبک­ دلبستگی ایمن و طرحواره­های کمتری برخوردارند، با به‏کارگیری مهارت‏های بین فردی و مهارت‏های اجتماعی، می‏توانند جایگاه خود را در میان مراودات اجتماعی و ارتباط با همسالان خود و بزرگسالان پیدا کنند. هدف پژوهش حاضر تعیین همبستگی طرحواره­های ­ناسازگار ­اولیه و سبک­های­ دلبستگی با مهارت­های بین­فردی و مهارت­های اجتماعی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران بود.
روش کار: روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان دانشگاه های آزاد اسلامی شهر تهران (علوم و تحقیقات، تهران مرکز، تهران جنوب، تهران شمال، تهران شرق، تهران غرب) در سال 1399 تشکیل می­دادند که از میان آن ها 300 دانشجو به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند.
برای جمع آوری داده­ها از پرسشنامه جمعیت­شناختی، "نسخه کوتاه پرسشنامه طرحواره ناسازگار اولیه" (Early­Maladaptive Schema Questionnaire)، "پرسشنامه سبک­های دلبستگی" (Attachment Styles Questionnaire) و "پرسشنامه مهارت­های ارتباطی بین­فردی" (Interpersonal Communication­Skills Questionnaire) و "پرسشنامه ارزشیابی مهارت­های اجتماعی" (Evaluation of Social Skills Questionnaire) استفاده شد. روایی ابزارها با استفاده از روایی محتوا به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ اندازه­گیری شد. تحلیل داده­ها در نرم ­افزارهای اس پی اس اس نسخه 26 و اسمارت پی ال اس 3 تحلیل شد.
یافته­ها: مهارت­های بین­فردی در 2 مولفه خودگردانی و اجرا و دیگر جهت­مندی (پرسشنامه طرحواره­های ناسازگار اولیه) به همراه سبک دلبستگی ایمن همبستگی دارند (05/0>P)، اما همبستگی سبک دلبستگی اجتنابی و سبک دلبستگی اضطرابی/ دوسوگرا و 3 مولفه بریدگی، محدودیت های مختل و گوش به زنگی (پرسشنامه طرحواره­های ناسازگار اولیه) و مهارت­های بین­فردی رد می­شود (05/0<P). قوی­ترین همبستگی مهارت­های بین­فردی و سبک دلبستگی ایمن با ضریب همبستگی620/0 است. از 3 سبک دلبستگی و 5 مولفه طرحواره­ها، فقط همبستگی 2 سبک دلبستگی ایمن و اجتنابی با مهارت­های اجتماعی تایید شد (05/0>P). اما همبستگی تمامی 5 مولفه طرحواره­ها و همبستگی سبک دلبستگی اضطرابی/ دوسوگرا و مهارت­های اجتماعی رد شد (05/0<P).
نتیجه­گیری: مولفه­ خودگردانی و اجرا  و مولفه دیگرجهت­مندی و سبک­های دلبستگی ایمن و اجتنابی با مهارت­های اجتماعی و بین­فردی همبستگی دارند. با توجه به نقش طرحواره‏های ناسازگار اولیه و سبک­های دلبستگی در مهارت‏های بین‏فردی و مهارت‏های اجتماعی، پیشنهاد می‏شود در مداخلات به منظور بهبود مهارت‏های بین‏فردی و اجتماعی دانشجویان از طرحواره درمانی و درمان دلبستگی استفاده شود.
کلیدواژه­ها: ، طرحواره، سبک­های دلبستگی، مهارت‏های بین‏فردی ، مهارت‏های اجتماعی، دانشجویان
مقدمه: افرادی که از سبک­ دلبستگی ایمن و طرحواره­های کمتری برخوردارند، با به‏کارگیری مهارت‏های بین فردی و مهارت‏های اجتماعی، می‏توانند جایگاه خود را در میان مراودات اجتماعی و ارتباط با همسالان خود و بزرگسالان پیدا کنند. هدف پژوهش حاضر تعیین همبستگی طرحواره­های ­ناسازگار ­اولیه و سبک­های­ دلبستگی با مهارت­های بین­فردی و مهارت­های اجتماعی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران بود.
روش کار: روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان دانشگاه های آزاد اسلامی شهر تهران (علوم و تحقیقات، تهران مرکز، تهران جنوب، تهران شمال، تهران شرق، تهران غرب) در سال 1399 تشکیل می­دادند که از میان آن ها 300 دانشجو به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند.
برای جمع آوری داده­ها از پرسشنامه جمعیت­شناختی، "نسخه کوتاه پرسشنامه طرحواره ناسازگار اولیه" (Early­Maladaptive Schema Questionnaire)، "پرسشنامه سبک­های دلبستگی" (Attachment Styles Questionnaire) و "پرسشنامه مهارت­های ارتباطی بین­فردی" (Interpersonal Communication­Skills Questionnaire) و "پرسشنامه ارزشیابی مهارت­های اجتماعی" (Evaluation of Social Skills Questionnaire) استفاده شد. روایی ابزارها با استفاده از روایی محتوا به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ اندازه­گیری شد. تحلیل داده­ها در نرم ­افزارهای اس پی اس اس نسخه 26 و اسمارت پی ال اس 3 تحلیل شد.
یافته­ها: مهارت­های بین­فردی در 2 مولفه خودگردانی و اجرا و دیگر جهت­مندی (پرسشنامه طرحواره­های ناسازگار اولیه) به همراه سبک دلبستگی ایمن همبستگی دارند (05/0>P)، اما همبستگی سبک دلبستگی اجتنابی و سبک دلبستگی اضطرابی/ دوسوگرا و 3 مولفه بریدگی، محدودیت های مختل و گوش به زنگی (پرسشنامه طرحواره­های ناسازگار اولیه) و مهارت­های بین­فردی رد می­شود (05/0<P). قوی­ترین همبستگی مهارت­های بین­فردی و سبک دلبستگی ایمن با ضریب همبستگی620/0 است. از 3 سبک دلبستگی و 5 مولفه طرحواره­ها، فقط همبستگی 2 سبک دلبستگی ایمن و اجتنابی با مهارت­های اجتماعی تایید شد (05/0>P). اما همبستگی تمامی 5 مولفه طرحواره­ها و همبستگی سبک دلبستگی اضطرابی/ دوسوگرا و مهارت­های اجتماعی رد شد (05/0<P).
نتیجه­گیری: مولفه­ خودگردانی و اجرا  و مولفه دیگرجهت­مندی و سبک­های دلبستگی ایمن و اجتنابی با مهارت­های اجتماعی و بین­فردی همبستگی دارند. با توجه به نقش طرحواره‏های ناسازگار اولیه و سبک­های دلبستگی در مهارت‏های بین‏فردی و مهارت‏های اجتماعی، پیشنهاد می‏شود در مداخلات به منظور بهبود مهارت‏های بین‏فردی و اجتماعی دانشجویان از طرحواره درمانی و درمان دلبستگی استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: طرحواره، سبک­های دلبستگی، مهارت‌های بین‌فردی، مهارت‌های اجتماعی، دانشجویان
متن کامل [PDF 504 kb]   (248 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت سلامت و رفاه اجتماعی
دریافت: 1400/10/1 | پذیرش: 1401/1/15 | انتشار: 1402/10/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Barekat A, Moghaddamnia M M. Correlation of Early Maladaptive Schemas and Attachment Styles with Interpersonal and Social Skills in Students of Islamic Azad Universities of Tehran. JHPM 2023; 13 (1) :77-90
URL: http://jhpm.ir/article-1-1487-fa.html

برکت ارسلان، مقدم نیا محمد مهدی. همبستگی طرحواره های ناسازگار اولیه و سبک‌های دلبستگی با مهارت‌های بین فردی و اجتماعی در دانشجویان دانشگاه های آزاد اسلامی شهر تهران. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت. 1402; 13 (1) :77-90

URL: http://jhpm.ir/article-1-1487-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 1 - ( بهمن و اسفند 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت ارتقای سلامت  Journal of Health Promotion Management
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 48 queries by YEKTAWEB 4645